Kleuters minder intelligent door Ipad

Prima-onderwijs 07-10-2013, 11:17

iPadscholen zijn de nieuwe trend. De computer mag niet meer ontbreken. Ook niet in het peuter- en kleuteronderwijs. Onderzoek toont aan dat dit een riskante ontwikkeling is. Kinderen kunnen namelijk pas na hun zevende veilig op de computer of laptop spelen en leren.

Hersentraining
Volgens de Duitse hoogleraar Manfred Spitzer worden kinderen dommer door deze iPadscholen. Daarnaast spreekt hij van digitale dementie die al op jonge leeftijd kan intreden. Spitzer is van mening dat hersenen van jonge kinderen getraind moeten worden. Hersentraining gebeurt door doorleefde ervaringen. Door bewegen, kijken en converseren. Voor jonge kinderen is de computer te snel. Ze kunnen de informatie niet verwerken in een tempo dat bij hun breinontwikkeling past.

Concentratievermogen
Het hoge tempo van de informatie gaat ten koste van het concentratievermogen omdat het ene beeld over het andere heen tuimelt. Snel wisselende computerbeelden leiden tot moeheid met als gevolg tranende ogen, verstoord gezichtsvermogen en hoofdpijn. Kinderen die veel voor de computer zitten bewegen ook minder.

Ontwikkeling
De sociaal-emotionele ontwikkeling loopt ook gevaar doordat kinderen alleen met de computer bezig zijn hebben ze minder menselijk contact. Ze praten minder met elkaar en volwassenen waardoor de ontwikkeling van de uitdrukkingsvaardigheid in gevaar komt. Nadat de eerste fase van de breinontwikkeling, tussen de 0 en 7 jaar, heeft kunnen plaatsvinden door veel te praten, spelen en bewegen in sociaal context kan de computer wel binnen het onderwijs worden ingezet. Wel als een middel naast andere en niet als volledige vervanging van andere middelen.

De reacties op de site van Prima-onderwijs zijn erg verschillend. Ik denk dat de Ipads en laptops niet meer zijn weg te denken uit het onderwijs, maar dat het wel belangrijk is dit op een overwogen manier te doen. Niet i.p.v. schrijven en andere acitiviteiten, maar als ondersteuning Dit kan ook bij het leren schrijven. Want het is handig wanneer de leerlingen een letter eerst met de Ipad kunnen oefenen, dan met de stylus op de Ipad en daarna op papier. Zo vult het één het ander aan. En wanneer je (blind) kunt typen is het ideaal om een werkstuk op de computer of laptop te doen. Jeanette Sies-Nijholt